Akustiku řešíme v mnoha různých typech místností. Nejen v nahrávacích studiích, na zkušebnách a v poslechovkách. Mnohem častější potřeba řešit akustiku je právě v místech, které vlastně ani s hudbou nemají nic společného. Například kanceláře, úřady, školní třídy. Případně kavárny, restaurace, ale také domácnosti.
Ve všech případech se v průběhu hledání řešení setkáme s otázkou:
Kolik panelu budeme potřebovat?
Pouze čtenáři Stopařova průvodce po galaxii vědí, že 42. Pro ty ostatní je to trochu složitější, ale jsme tu od toho, abychom poradili. Nejčastěji radíme - začněte s měřením. Nejspíše jste se už setkali se službou "Měření akustiky", případně pojmenovanou nějak podobně. A mnohé z vás nejspíše napadlo:
Měřit akustiku? Ale vždyť nestavíme nahrávací studio, chceme se jen v kanceláři domluvit...
anebo
Měření akustiky bude jistě drahé, to si radši objednám z Německa nějaké ty molitany, některý "starter pack".
Pojďme teď udělat odbočku, řekneme si pohádku o žárovce.
Pán A. si v obchodě koupil žárovku, která mu pokoj osvítila dostatečně. Na návštěvu pozval pány B. a C., kteří během hovoru konstatovali, že mají stejně velké pokoje a tedy jim jistě stejná žárovka poslouží stejným způsobem. Velké však bylo jejich překvapení, když zjistili, že zatímco jeden z nich má pořád světla nedostatek, tak u druhého je světla až moc. Proč se to stalo?
Přestože pokoje měly stejnou velikost, něco bylo jinak. Mohla to být výmalba, barevnost nábytku a další věci. Je jasné, že bílá stěna pomůže žárovce osvítit pokoj dostatečně, zatímco například černý závěs kolem celé místnosti navozuje pocit tmy, přestože žárovka svítí stejně.
Teď možná namítnete, že s trochou životních zkušeností a s metodou pokus-omyl si nakonec každý z pánů koupil žárovku, která jeho potřebám vyhovovala. Jistě, mohli si pozvat odborníka s luxmetrem a ten by jim poradil, co koupit. Ale poradili si přece i bez něj. V čem je tedy akustika jiná?
Žárovka stojí kolik? Třeba stovku? Nebo méně? A když to není ta pravá, tak se vlastně svět nepřevrátí naruby, což? Prostě si koupíme druhou a tuto necháme jako nouzovku v šuplíku. Však vyměnit ji zabere pár minut.
Ceny akustických panelů se již pohybují řádově jinde. A neřešíme zde "kolik wattů má mít jedna žárovka", ale "kolik panelů máme rozmístit po prostoru a kam je máme dát". Přejeme si, abychom akustickou úpravu dělali jen jednou. A má fungovat správně. Nechceme se učit na vlastních, mnohdy drahých omylech.
Nebude to moc drahé?
Měření, jako každá služba, něco stojí. Jednak je zde amortizace zařízení a doprava na místo, ale také to sežere pár hodin práce člověka, který o tom něco ví a má jisté zkušenosti - a jde nejen o čas samotného měření, ale pak také zpracování údajů a návrh fungujícího řešení. Ceny základního měření akustiky se u nás pohybují okolo několika tisíc korun. Za to by už šla pořídit celkem slušná hromádka plat od vajíček.
Ovšem většina našich klientů si nakonec přeje i realizaci. A když upravujeme akustiku dle našeho vlastního návrhu, klient obvykle dostane slevu, která pokryje náklady na měření z velké části. A často dokonce úplně. Často jsou tedy ve finále náklady na měření rovny nule.
Abych byl fér, je zde potřeba zmínit, že odborná akustická měření na skutečně akademické úrovni jsou samozřejmě dražší. Taková měření využívají jiné přístroje a v případě větších sálů se pak také jedná o práci týmu zkušených akustiků po dobu několika desítek hodin, nebo i více. Velmi precizní akustická měření, výpočty, simulace a návrhy pak slouží například pro úpravy akustiky koncertních sálů, přednáškových místností a tak dále. Jsou to věci, které si normální smrtelník na doma nebo do kanceláře nemá důvod pořizovat. A v případě malých nahrávacích studií by to bylo vysoko nad rozpočtem.
My pracujeme s přesností, která je více než dostatečná pro efektivní úpravu právě těchto prostor.
A o co vlastně jde s tím měřením? Jak to funguje?
V akustice se dá měřit několik věcí. Tou první a zásadní je DÉLKA DOZVUKU, měříme ji v sekundách a obvyklé hodnoty jsou zhruba od půl sekundy po třeba jednu a půl. Ještě kratší dozvuk může být třeba v malé režii nahrávacího studia a ještě delší pak třeba v kostele.
Základní měření nám řekne, jak dlouhý je dozvuk v dané místnosti před akustickou úpravou. Zpět k pohádce o žárovce - přestože se na první pohled mohou dvě místnosti jevit dost podobně, často dostaneme jiný výsledek. Rozdíly může dělat nábytek, ale také z velké části to, co nevidíme na první pohled - tedy stavební materiály a způsob konstrukce daného domu. Změřenou délku dozvuku pak porovnáme s tabulkou, která nám řekne, jak dlouhý by měl dozvuk vlastně být - takzvaná Doporučena Délka Dozvuku (DDD) - hodnota, při které hudba i řeč bude znít příjemně, přirozeně a srozumitelně. Od tohoto místa začíná být věc malinko složitější.
Totiž Doporučená Délka Dozvuku je různá pro různé typy místností. Základní typy jsou definovány normami (u nás ČSN) a mnoho dalších typů prostor popisují mnohaleté zkušeností akustiků. A aby to nebylo jednoduché, Doporučena Délka Dozvuku je kromě typu prostoru závislá také na velikosti dané místnosti. Tedy když si představíme například učebnu, ve větší místnosti zní přirozeně delší dozvuk, zatímco v menší to bude kratší.
A to stále není vše. Mnozí čtenáři už vědí, zvláště ti z vás, kteří se věnují hudbě a zvuku, že existují frekvence, tedy výšky tónu. Pokud jsme doposud zvažovali pouze ovoce, od teď nás zajímají poměry mezi jablky, banány, angrešty a dalšími.
Výsledkem měření není tedy jediné číslo, ale celá řada (ze které obvykle kreslíme graf). A stejně tak i Doporučena Délka Dozvuku je vyjádřena nikoliv jedním číslem, ale křivkou, která má jiné hodnoty na basech a jiné na výškách.
Příklad z praxe - červená křivka je změřený dozvuk, obě světle zelené vymezují oblast Doporučené Délky Dozvuku a tmavě zelená znázorňuje stav po navržených úpravách.
Co vám tedy dává měření akustiky?
V konečném důsledku vám měření akustiky přinese úsporu finanční a především časovou. Nebudete se muset věnovat slepým experimentům a vyhazovat do koše nevhodné panely (často i s kusem omítky).
Měření akustiky vám dá naprosto jasnou představu, kolik a jakých akustických panelů je potřeba k ideálnímu vyřešení daného prostoru. A také, když je potřeba - s ohledem na náklady, umíme navrhnout řešení, které sice nebude úplně ideální, ale pomůže vám z největšího průšvihu ven.
Nekupujte zajíce v pytli.